Sunday, August 12, 2007

Kerouacovo znovuzrodenie

"Na krátky okamih som dospel do extázy, do akej som vždy chcel dospieť, do extázy, ktorá bola dokonalým prekročením hranice plynúceho času do bezčasových odtieňov, úžasom nad pustotou a bezútešnosťou ríše smrteľníkov, pocitom, že smrť ma kope do nôh, aby som sa pohol ďalej, sama poháňaná iným prízrakom, a sám sa teda náhlim k mostíku, z ktorého vzlietajú všetci anjeli do posvätného prázdna nestvorených priestorov; mocným a nepredstaviteľným vyžarovaním v oslnivej podstate Duševna a nespočetnými lotosovými krajinami, ktoré sa roztvárajú na čarovných krídlach nebeských motýľov. Počul som neopísateľný búrlivý rev, ktorý mi neprechádzal uchom, ale bol všade naokolo a nemal nič spoločné so zvukmi. Uvedomoval som si, že som zomrel a nespočetne ráz som sa znovuzrodil, ale ani na jedno z tých znovuzrodení som sa nepamätal, lebo prechody od života k smrti a späť plynú tak prízračne ľahučko, len také kúzelnícke nič, ako miliónkrát zaspať a prebudiť sa v absolútnej mimovoľnosti a hlbokej nevedomosti o tom, že sa to deje. Uvedomoval som si, že toto čerenie života a smrti sa odohráva len vďaka stabilnosti najvnútornejšieho Duševna, ako keď po čistej, zrkadlovej hladine prebehne vánok. Pociťoval som sladké, kolísavé blaho ako po veľkej dávke heroínu, vpichnutého do žily, ako po dúšku vína v podvečer, ktorý človeka celého rozochveje. Mravčilo mi v nohách. Myslel som, že už-už zomriem. Ale smrť sa nekonala."

(Jack Kerouac, Na Ceste)

13 comments:

MorcaJobko said...

aj mna tento akcelerujuci usek dost strhol zo sebou, je v tom energia, sialenovňst a nadsenie, zaroven radost ....

wealthy_girl said...

v tomto kusku sa skryva vela veci, v ktore verim, a kedze to kerouac vystihol sposobom, akym by som to urcite nedokazala vystihnut ja, tak ma to fascinovalo ;)

MorcaJobko said...

kazdy dokaze vystihnut svoje pocity roznym prejavom, staci len na to mysliet...

wealthy_girl said...

hej, ale takyto prejav som si ista, ze by som nezadelila...jeho vetne konstrukcie ma dostali.

MorcaJobko said...

nikto nevie kedy to na neho prijde... vsetko je skryte a vies o tom az ked sa to udkryje, ale nic sa nehovori o tom, ze tomu nemozes verit aj skor...

wealthy_girl said...

ked veris, dokazes vsetko:)

MorcaJobko said...

ale aj ked prestanes verit, mozes byt i tak na ceste k tomu aby sa to splnilo ...

wealthy_girl said...

mozes, ale aspon to neriesis a neomina ta to, lebo si urcujes nove ciele

MorcaJobko said...

no ale co ak sa clovek dostane nakoniec do stavu, ze sa ciele, alebo zelania navzajom krizia...?... nezalezi potom na tom, ktore zo zelani sme si zelali viac?

wealthy_girl said...

Vzdy si nieco zelas viac...aj ked si to nepripustas.

MorcaJobko said...

kto moze za to ze clovek je nenasytny, ale tak ja viem co si zelam, ale akceptujem aj to ze to nemam, a ked sa mi postavi do cesty nieco lepsie, tak pojdem za tym ... ale to budem vediet az vtedy ....

wealthy_girl said...

a co ak bude neskoro?

MorcaJobko said...

neskoro nie je asi nikdy ... cesty su klukate, mozu sa krizovat nespocetne velakrat ..... ;)